۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۴, شنبه

درباره جعبه دنده اتوماتیک DSG بیشر بدانیم



جعبه دنده اتوماتیک DSG

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هیجان رانندگی برایشان مهم است قطعا یک خودرو با دنده اتوماتیک شما را از یکی از لذتهای رانندگی که همان تعویض دنده ها در دورموتورهای دلخواه است دور میکند.در مورد نسل جدید جعبه دندهای اتوماتیک(تیپترونیک) که دارای وضعیت دستی هم هستند تا حد زیادی شرایط فرق میکند زیرا هر زمان که از شر ترافیکهای شهری رهای یابید و تصمیم به محک زدن خودروتان بگیرید میتوانید با قرار دادن دنده در حالت دستی احساس رانندگی با خودرو مسابقه مجهزبه دنده سکوئنشال را در خود تداعی کنید،حال در نظر بگیرید که خودرو شما مجهز به گریبکس DSG است که تعویض دنده ها را تنها در 8هزارم ثانیه انجام دهد (این در حالی است که تعویض دندها در گریبکس سکوئنشال فراری انزو در 15 صدم ثانیه تعویض میگردد)در این شرایط شاید نسبت به دنده اتوماتیک کمی تجدید نظر کنید !
نسل جدیده گریبکسهای اتوماتیک با نام (TCG(twin clutch gearbox اولین بار توسط کارخانه فولکس واگن تحت عنوان Direct Shift Gearbox) DSG) یا تعویض دنده مستقیم معرفی گردید .و تا کنون بر روی خودروهای از قبیل گلفMK5 GTI وهمچنین گلف ,R32آودیTTو... نصب گردید.مهم ترین خصوصیت این جعبه دنده حذف تورک کانورتور (توربین) میباشد. تورک کانورتور نام توربینی است که در گریبکسهای اتوماتیک وظیفه انتقال نیرواز موتور به گریبکس را دارد که در حقیقت جایگزین کلاچ در خودرو های با دنده معمولی میباشد،ودر این توربین نیرو بطور غیر مستقیم و به واسطه روغن منتقل میشود حال آنکه در این سیستم جدید نه از تورک کانورتور خبری است و نه از کلاچهای بزرگ وخشک معمولی.
وظیفه انتقال قدرت درDSG توسط دو کلاچ چهار لایه ای کوچک و، تر که در روغن قرار گرفته اند انجام میشود(شبیه به سیستم کلاچ موتور سیکلت).هریک از این کلاچ ها با یکی از دو شفت هم محور موجود در گریبکس در ارتبا ط است.مجموعه شفت و کلاچ یک ،با دندههای فردودنده عقب و،شفت وکلاچ دوم با دندهای زوج در گیرمی شوند.

حالت " "D
زمانی که خودرو در حالت سکون قرار دارد بطور طبیعی ارتباط هر دو کلاچ کاملا قطع می باشد وقتی که راننده دنده را در حالت ِِِD قرار میدهد دنده یک گریبکس بر روی شفت یک انتخاب میشود وکلاچ یک برای در گیر شدن آماده میشود در همین زمان شفت دوم دنده دو را انتخاب میکند ولی کلاچ دوم کاملا ارتباطش قطع میباشد با کم شدن فشار پای راننده بر روی پدال ترمز کلاچ شماره یک کاملا در گیر و ماشین به حرکت در می آید به عبارت دیگر زمانی که خودرو در حال حرکت است ECU دنده بعدی که با کلاچ دوم در گیر خواهد شد را تعیین میکند وبه همین خاطر سرعت تعویض دندهها بسیار زیاد ودر عین حال دقیق و نرم میباشد.
زمانی که دنده دو درگیر میشود به سرعت کلاچ اول ارتباطش قطع شده ودنده سه توسط شفت یک انتخاب شده وآماده درگیری میشود تا بلافاصله بعداز دنده دو درگیر شود ، به همین ترتیب شش دنده تعویض می گردد.
در حالت عادی زمانی که راننده فشار گاز را افزایش میدهد دنده ها به ترتیب از یک تا شش افزایش مییابند ودر هنگام کاهش سرعت نیز مشابه همان اعمال ولی بلعکس انجام میشود وحتی این امکان نیز وجود دارد که در صورت نیاز گریبکس از دنده شش بطور مستقیم به دنده سه یا هر دنده دیگری برود واین زمانی اتفاق می افتتد که فشار بر روی پدال گاز کاهش یابد یا لازم باشد سرعت سریعا کاهش پیدا کند.


زمانی که خودرو در حالت ِD قرار دارد ، سیستم تعویض دنده مستقیم، کاملا در حالت اتوماتیک کار می کند با تاکید بر قرار دادن گریبکس بر روی دنده ای که باتوجه به شرایط ،کمترین مصرف سوخت را داشته باشد این بدین مفهوم است که افزایش دنده ها خیلی زود تراز دور موتورهای معمول برای هر دنده اتفاق می افتد . برای مثال درگلف MK5 GTI که مجهز به جعبه دنده DSG است دنده شش در نزدیکی سرعت 60 کیلومتر بر ساعت درگیر میشود !

حالت اسپرت" S"
طبیعتا مانند همه گیربکس های که دارای حالت s میباشند وقتی حالت اسپرت از سوی راننده انتخاب میشود DSGهمچنان در حالت تمام اتوماتیک است با این تفاوت که دندها در دور موتورهای بالا به منظور بهره گیری از تمام توان موتور تعویض می گردد.

حالت " " Tiptronic
شاید بتوان یکی از نواقص گیربکسهای تیبترونیک که با تورک کانورتورها کار میکنند را عکس العمل همراه باتعلل آنها درپاسخ گوی به فرامین راننده دانست که به مدد وجود ارتباط مستقیم جعبه دنده با موتوربه وسیله کلاچ های سیستم DSG این مشکل حل شده است.در این حالت تعویض دنده ها به وسیله دو اهرم + و - که در طرفین فرمان قرار دارد توسط راننده انجام میگیرد البته وقتی جعبه دنده در این وضیت قرار میگیرد ،اگر راننده دنده را تعویض نکند برای جلوگیری از آسیب رساندن به موتور دنده در محدوده خط قرمز دور موتور به طور خودکار تعویض میگرددوهم چنین اگر دور موتور تا حد زیادی افت کند و دنده توسط راننده تعویض نگردد ،دنده معکوس بصورت خودکار در گیر میشود.
از معایب این جعبه دنده میتوان به قیمت بالای آن اشاره کرد وهمچنین وزن سنگین کیت کامل گریبکس هم نباید نادیده گرفت از دیگر مشکلات این سیستم آن است که مالک خودرو نمی تواند به راحتی موتور اتومبیل خود را تقویت کند زیرا DSG تنها با گشتاورهای مختلف همان خودرو برنامه ریزی شده و هم خوانی دارد.
توجه داشته باشید که تاریخ شروع تولید انبوه DSG از سال 2003 میلادی میباشد و پس از رفع مشکلات و معایب هم اکنون در شرایط و خصوصیات ذکر شده تولید میگردد. با در نظر گرفتن پیشرفتهای موجود درزمینه تولید خودروهایی با گریبکس های اتوماتیک و ورود انواع مختلف آنها در کشورشاید زمان آن فرا رسیده که افکار قدیمی خود را تا حدی نسبت به این تکنولوژی تغییر دهیم .





هیچ نظری موجود نیست:

Free counter and web stats