۱۳۸۷ اردیبهشت ۹, دوشنبه

رانندگی فقط در هشیاری کامل

CONCEPT CAR TO SHOWCASE ANTI DRUNK-DRIVINGTECHNOLOGY




راننگی فقط در هشیاری کامل !

سالانه میلیونها نفر در جهان جان خود را در صوانح رانندگی ودر اثر بی احتیاطی از دست می دهند، که این امر عواقب جبران ناپذیری را برای جوامع به همراه دارد.
میزان تصادفات در کشورهای مختلف در اثر مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی ویا رانندگی در شرایطی که راننده احساس خواب آلودگی ویا خستگی میکند ،کارخانه خودروسازی نیسان را بر آن داشت که در خودرو ایدهای فاگ سیستمی رابه مجموعه ناوبری اضافه کند تا از بروز این گونه صوانح تا حد امکان جلوگیری شود.
این سیستم با مجموعه ای از سنسورهای کوچک ولی کار آمد ،کار خود را قبل از به حرکت در آ مدن خودرو شروع می کند .به این ترتیب که با اولین تماس دست راننده با سنسور بسیار حساس جاسازی شده بر روی سردنده میزان الکل موجود در عرق دست بررسی میشود ،در صورتی که میزان آن بیشتر از حد استاندارد باشد گریبکس قفل شده و اجازه حرکت به راننده داده نمی شود.
وجود چهار حسگر حساس به بو در چهار نقطه مختلف اتاق خودرو میزان بوی الکل درون اتاق را اندازه گیری میکند و اگر این میزان از حد مشخصی بالاتر باشد سیستم ناوبری با دادن پیام به راننده و سرنشینها از طریق صفحه نمایشگر آنهارا مطلع می کند.
برای تعیین میزان هوشیاری و جلو گیری از رانندگی در حالت خواب آلودگی یک دوربین در جلوی صفحه نمایشگر کیلومتر نصب شده که دائما حرکات چشم ها و پلک زدن راننده را بررسی می کند که در صورت غیر طبیعی بودن آنها صدای پیام های هشدار دهنده مجددا شنیده میشوند ضمنا حسگر دیگری در مجموعه کمربند نصب گردیده که میزان عکس العمل های سریع وحرکات بدن راننده را بررسی میکند.
آخرین ترفند این مجموعه مربوط به حسگرهای میباشد که حرکت خودرد در جاده را تحت نظر دارد( برای مثال اینکه خودرو در بین خطوط حرکت میکند یا نه )اگر شواهدی دال بر نبودن تمرکز در رانندگی حس شود سرنشینان به سرعت آگاه خواهند شد.

این سیستم یک طرح کاملا ایده ای می باشد که نیسان مدعی است با بکارگی آن به همراه سیستم حمل و نقل هوشمند( آی.ت اس) که توسط تویوتا برای اولین بار معرفی گردید، میزان جراهات جدی در تصادفات را تا سال 2015 در مقایسه با سال 1995 در محصولات نیسان به نصف برساند.

هیچ نظری موجود نیست:

Free counter and web stats