۱۳۸۷ مهر ۲۸, یکشنبه

تاريخچه ميني (بزرگ مرد کوچک)







بزرگ مرد کوچک

در طول تاریخ آثار هنری ماندگار زیادی در عرصه های مختلف خلق شده اند که گذشت زمان نه تنها از اهمیت آنها نمی کاهد بلکه پشتوانه ای میشود برای اعتبار آنها .در صنعت خودروسازی هم شاهد تولیدات منحصر به فرد زیادی بوده ایم که در برخی از موارد کم یاب نیز هستند مانند مرسدس بنز Gull Wing و لامبورگینی میورا ویا در موارد گیر به تولید انبوه رسیده اند و در زمان خود در دسترس همگان قرار گرفته اند .


در سال 1959 لئونارد لورد از مدیران )BMC( British Motor Corporation به دلیل بحران کانال سوئز که منجربه کاهش تولید سوخت و سهمیه بندی بنزین دربخش هایی از اروپا شده بود (شرایطی شبیه به وضعیت کنونی کشورمان!) دستور ساخت اتومبیلی را داد با مصرف بنزین کم ،ابعاد کوچک و زیبا با موتوری چابک که نیرو را به چرخ های جلو منتقل کند و بتواند رقیبی باشد برای فولکس واگن بیتل . ( از قرار مدیران این کمپانی بزرگ راه حل ساده کارت سوخت را نمی دانستند ! ) .
پس از چندی سر الکس ایسیوگونس که در آن زمان برای کمپانی BMC کار میکرد به خواسته مدیر خود جامه عمل پوشاند و کوچولوی دوست داشتنی صنعت خودروسازی را طراحی کرد و بدین ترتیب " مینی" به دنیا آمد، پس از مورد تائید قرار گرفتن طرح ، تولید توسط BMC در انگلستان وکشورهای از قبیل اسپانیا، ایتالیا، پرتغال، آفریغای جنوبی، ارگوئه،و نزوئلا و یوگوسلاوی تولید شد.
بی شک بزرگترین عاملی که در نگاه اول باعث می شود که مینی توجه هربیننده ای را به خود جلب کند ابعاد کوچک آن است. طراحی مینی برگرفته از شیوه ای است که در صنعت هواپیما سازی از آن استفاده می شود که با نام monocoque shell معرف است .این شیوه ساخت بدنه فاقد سازه داخلی است وتمام اتصالات از رو میباشد درنتیجه تمام درزهای جوشکاری شده از بیرون کاملاً قابل رویت هستند و درزاتصال ستونهای A و Cاز سقف تا انتهای گلگیرها کشیده شده اند.استفاده از این شیوه باعث میگردد فضای داخلی اتاق زیاد تر شود و همچنین از نظر دفع تنش های وارده بسیار خوب عمل میکند .حتی اتصالات درهای کناری ودر صندوق عقب نیز به وسیله لولاهایی که بر روی بدنه نصب شده اند می باشند.که آنها هم در نمای ظاهری قابل رویت هستند . نکته دیگر این که در صندوق شبیه به درقسمت بار وانت بارها باز می شود و بدین ترتیب فضا برای وسایل طویل بیشتر می شود.پنجره های کناری بصورت کشویی باز می شوند نتیجتا قطر درها کاهش یافته و فضای داخلی اتاق بیشتر می شود از دیگر موارد برجسته این اتومبیل سیستم فرمان وفنر بندی مستقل آن است که در آن به جای فنرهای معمولی ازلاستیکهای فشرده مخروطی استفاده شده این مجموعه نه تنها نرمی قابل قبولی دارد بلکه درکل وزن وابعاد سیستم تعلیق را کاهش داده واز طرف دیگر به دلیل ارتفاع کم این خودرو با سطح جاده راننده حسی شبیه به رانندگی با اتومبیلهای کارت را تجربه میکند. البته در طول مدت تولید، این سیستم تعلیق دچار تغیرات مختلفی نیز شد.



Mini Mk I:1959 -1967
مینی نام های گوناگونی از بدو تولید داشته است و از آنجای که عضوی از BMC محسوب می شد نامهای دیگر محصولات این مجموعه مانند آستین و موریس را به یدک میکشید .
نامی که تا سال 1967 در انگلستان به آن اطلاق می شد موریس مینی ماینر Morris mini minor) ) بود. موریس ماینر اتومبیل معروف و خوش نامی بود که با اضافه شدن کلمه مینی به آن اسم جدیدی به وجود آمد که به برادر کوچکترش اختصاص یافت . دوستان خواننده ایرانی با این نام آشنا هستند و حتی به اشتباه بقییه مدلهای مینی که در دورهای بعدی ساخته شد را با این اسم (مینی ماینر) میشناسند . خاطر نشان میکنم که در زبان انگلیسی دو کلمه (کوچک minor(و (معدنچی miner( شبیه به هم تلفظ میشوند ( ماینر) ، واین شباهت در تلفظ باعث برداشتی اشتباه ازترجمه نام مینی ماینردر ایران شده است.
در همان سالها این خود رو با نام های آستین سون ، آستین 850 و موریس 850 ،آستین پنتر موریس مسکوت در آمریکا و اروپا شناخته می شد.ولی در نهایت در سال 1961 نام آستین مینی بطور رسمی توسط BMC برای این محصول در نظر گرفته شد که در تمام نقاط جهان از آن استفاده شود. مدل های مختلفی از آستین مینی MK 1 تولید شد که اکثر آنها از موتور 848 سی سی بهره می بردند که از آن جمله میتوان به مدلهای مینی وانت و مینی ون اشاره کرد.البته شاهکار تولید درآن دوره را نباید از قلم انداخت که دراکتبر سال 1965 تولید شد و به گریبکس اتوماتیک 4 سرعته مجهز بود !. درمجموع 1.190.000 دستگاه از MK1 تولید شد .البته به دلیل آنکه BMC به خاطر سیاستهای رقابتی بازار مجبور بود زیر قیمت تمام شده مینی را بفروشد، سود زیادی عاید کارخانه نمی شد و بیشتر مدلهای deluxe بودند که برای کارخانه منفعت داشتند که بصورت آپشنال آیتمهایی بر روی آنها نصب بود از قبیل کمربند ایمنی، آینه های بقل، رادیو و...

Mini MK II:1967-70
در این نسل پنجره عقب بزرگ تر شد و جلو پنجره و ادوات تزیینی نیز دست خوش تغییراتی شدند ترمزها نیزعملکرد بهتری داشتند و اولین نقش آفرینی آستین مینی درعرصه هنرسینما با همین مدل MK 2 در فیلم ( The Italian Job)
,ایتالین جاب محصول سال 1969 بود که در سال 2003 نیز با مدل جدید مینی با همین نام سری دوم این فیلم ساخته شد.


Mini Cooper & Cooper S: 1961-2000
دوست صمیمی سر آلکس با نام جان کوپر مالک کمپانی کوپر ، سازنده و طراح اتومبیلهای فرمول یک و رالی استعدادهای نهفته آستین مینی برای شرکت در مسابقه را دریافت و پیشنهاد مدل مسابقه ای آن را رائه داد ،پس از آن با همکاری او و BMC آستین مینی کوپر به مرحله تولید رسید.
موتور 850 سی سی آستین مینی جای خود را به موتور 997 سی سی با قدرت 55 اسب بخار داد از دیگر تجهزات این مدل میتوان اضافه کردن کاربراتور دوم به سیستم سوخت رسانی وگیربکس با ضرایب دنده کوتاه و دیسکهای ترمزدر چرخهای جلو اشاره کرد که در آن زمان برای اتومبیل های کوچک غیر معمول بود.
پس از گذشت دوسال از تولید کوپر مدل جدید آن با پسوند حرف "S" تولید شد این مدل با موتورهای مختلف 1071 و 1275و 1300 سی سی عرضه شد. برخورداری این مدل از دو باک بنزین 25 لیتری در طرفین اتومبیل، حفظ تعادل بیشتری را به همراه داشت که در مسابقات بسیار اهمیت داشت.
بی تردید یکی از عواملی که نشانگر ارزشها وتوانایی های مینی است قهرمانی های متوالی در رالی مونت کارلو می باشد که در طی شش سال پیاپی توانست یکی از مقامهای اول تا سوم را در هر سال به خود اختصاص دهد که در بین آنها سالهای 64، 65، 67 مقام قهرمانی راکسب کرد که در طول تاریخ این تنها اتومبیلی است که توانسته سه سال مقام قهرمانی را در این مسابقه کسب کند البته در سال 66 نیز در ابتدا مقام اول را از آن خود کرد ولی به دلیل استاندارد نبودن چراغ های جلو از طرف داوران فرانسوی مردود اعلام شد.

Mini Clubman & 1275 GT: 1969 -1980
در سال 1969 که مینی تحت مالکیت بریتیش لیلاند بود یک تغییر چهره داد که با نام کلاب من معروف گردید مشخصه های بارزآن جلو پنجره چهار گوش ، تعلیق هیدرولیکی و موتورهای 998 و 1098سی سی بودند .در همان زمان مدلی دیگر با ظاهری شبیه به کلاپ من با نام GT 1275 تولید شد که اولین مینی بود که به کیلومتر شمار مجهز شد گربیکس با ضرایب کوتاه وهمچنین توانایی حرکت با لاستیک پنچرتا سرعت 80 کیلومتربرساعت ازمشخصه های آن بود.



Mini MK III:1970-2000
بزرگترین تغییردراین مدل بزرگترشدن درهای کناری بود که لولاهایش مخفی شده بودند وبا توجه به در خواست مشتریان پنجره های کشویی تبدیل به پنجره هایی با بالا بر دستی شدند.همچنین اجزا داخلی مانند فرمان، روکش صندلی ها وکنسول جلو نیز چشم نوازتر شدند.البته در این میان نمی توان حضور شرکت های مختلف ازجمله کمپانی ایتالیایی اینوچنتی Innocenti) ) که با انجام تغیراتی بر روی ظاهر و موتور، ورژن های منحصر به فرد ی را ارائه میکردند نادیده گرفت. که چند تای از همین مدل در ایران هم موجود می باشد.
1981 ،پس از گذشت بیش از20 سال آخرین باری بود که مینی جزو 10خودرو برتر بریتانیا شد . در مجموع 5.3 میلیون مینی در طول این زمان فروخته شد که هزاران دستگاه از آن در حال حاضر در حال حرکت هستند و مطالعات نشان داده که محبوب ترین خودروی انگلیسی که تا کنون ساخته شده همین " بزرگ مرد کوچک " است !.

تولدی دوباره :
موفقیتهای مینی طی دهه های 60 - 70- 80 میلادی باعث شد که در سال 1994 BMW انگیزه مناسبی برای خرید سهام Rover Group که مینی در آن زمان جزئی از آن بود را داشته باشد. در مارس 2002 روور دارای مشکلات داخلی زیادی بود و BMW تصمیم گرفت با تجزیه کردن و فروش آن، خود را از خطر ورشکستگی نجات دهد.
و به این ترتیب MGو Rover به شرکت فونیکس که یک کارخانه جدید بریتانیایی بود فروخته شدند و لند رور هم به فورد تعلق گرفت ، ولی مینی تحت تملک BMW باقی ماند تا جهان شاهد تولد دوباره این اتومبیل افسانه ای باشد.
مینی جدید از نظر تکنیکی شباهتی به نسل قبلی خود نداشت ولی برخی از خصوصیات را در خود نگه داشته بود .چهره ای جذاب، موتور چهارسیلندردیفرانسیل جلو، هندلینگی عالی وابعاد کوچک ازجمله خصوصیاتی بودند که ازمدل کلاسیک خود به ارث برده بود.
آخرین مدل مینی که برای سالهای 2007 - 2008 معرفی شده برای اولین باردر نمایشگاه فرانک فورت 2007 به نمایش گذاشته شد این نسل از شش مدل اصلی با امکانات مختلف به بازار عرضه شده. مینی one، کوپر، کوپر S، کوپرD( دیزل )، چلنج (مخصوص مسابقات) وکلاب من اعضای اصلی این خانواده جدید را تشکیل می دهند.تنها مدل کلاب من از نظر ظاهر به دلیل کشیده تر بودن اتاق با بقیه مدلها تفاوت چشمگیری دارد وجود دو درب در عقب و یک درب کوچک درسمت راست بدنه که به منظور دسترسی آسان تر به قسمت انتهای در نظر گرفته شده در این مدل خود نمایی بیشتری میکند. همه این مدل ها با جعبه دنده شش سرعته دستی ارائه می شوند که در صورت تمایل خریدار، با شش دنده تپترونیک نیز قابل سفارش هستند.نکته مهمی که در مینی جدید هم بسیار شایان توجه است، توجه زیاد سازنده به اقتصادی بودن این اتومبیل برای خانواده ها میباشد که این دقیقاً همان فلسفه تولید مینی از گذشته تا حال بوده است. نصب سامانه های گوناگون که تمرکزآنها بر کاهش مصرف سوخت واصطحلاک است نشانگر همین اصل در تولید مینی می باشد. در زیر به معرفی برخی از این سامانه ها که تا کنون کمتر از آنها سخنی به میان آمد می پردازیم.




Brake Energy Regeneration
سامانه جدید شارژ باطری (BER) که بر روی بیشتر محصولات BMW نصب میشود، در مینی نیز به کار گرفته شده است. سامانه) Brake Energy Regeneration بازیافت نیروی پرت ترمز) روش سنتی شارژ باطری را دگرگون ساخته است. در خودروهای معمولی شارژ باطری توسط دینام و تسمه ای که به موتور متصل و بطور دائم در حال چرخش است انجام می شود. ولی در این سامانه از یک دینام هوشمند استفاده می شود که عمل شارژ باطری در زمان های مشخص انجام شود . زمانی که شما ترمز میکنید میزان زیادی از انرژی موتوراتومبیلتان هدر می رود برای جلو گیری ازاین اتفاق این سامانه در این هنگام بطور اتوماتیک وارد عمل می شود و این انرژی مازاد را صرف شارژ باطری میکند.این اتفاق زمانی که گاز زیادی می دهید نیزاتفاق می افتد. این شیوه شبیه به روشی است که در خودروهای هایبرید از آن استفاده می شود که این عمل تاحد زیادی از هدر رفتن سوخت جلو گیری میکند.



Auto Start Stop
از دیگر امکانات مینی سیستم اتوماتیک روشن خاموش (Auto Start Stop)است. تمام مدلهای که با دنده معمولی عرضه میشوند به این سامانه مجهز می باشند، وقتی خودرو در حالت سکون قرار میگیرید موتور بطور اتوماتیک خاموش میشود و به محض اینکه راننده پای خود را بر روی کلاچ فشار دهد موتوربلافاصله روشن خواهد شد این سامانه میتواند در ساعات پرترافیک در شهر های شلوغ تا میزان زیادی از مصرف سوخت جلو گیری کند.


Great Shift Point Indictor
زمانی که در حال رانندگی هستید اگرتمرکز کافی را نداشته باشید ،شاید برای چند لحظه فراموش کنید که دنده ­ر­ا تعویض کنید که این اتفاق میتواند در دراز مدت به موتور خودرو آسیب وارد کند وهم چنین باعث مصرف بیش از اندازه سوخت شود .Great Shift Point Indictor نام سامانه است است که با سنجیدن سرعت، موقعیت رانندگی، وموقعیت پدال گازبهترین ومعقول ترین دنده را توسط اعدادی که بر روی صفحه نمایش جلو تمام مدلهای دنده ای مینی است به راننده نشان می دهد .وباعث می شود راننده سریعتر رانندگی خود را اصلاح کند


Electrical Power Assistant System
دقت در فرمان پذیری اتومبیل از نکاتی است که همیشه از طرف کارشناسان مورد بررسی قرار میگیرد که این امر باعث افزایش تمرکز بیشترخودرو سازان روی این بخش شده است چرا که می تواند عاملی باشد برای بالا بردن امنیت وهمچنین سهولت در رانندگی .سامانه EPAS (Electrical Power Assistant System ) دستاوردی است که در مواقع مختلف برای بالا بردن دقت فرمان به کمک راننده می آید .این سیستم کمکی فرمان توسط نیروی الکتریکی کار میکند و باعث افزایش دقت فرمان درپیچ ها وکاهش حساسیت در سرعتهای بالامیشود. همچنین در هنگام حرکت در سرعتهای پایین مانند پارک کردن، نرمی فرمان افزایش میابد .وزن کمتر این سیستم از دیگر نکات قابل توجه آن میباشد .
از نظر امنیت وجود آرشیو کاملی ازسامانه ها ازقبیل TCS,ESP,EBD,ABS به همراه 6 کیسه هوا ،بدنه قوی ، کمربند سه نقطه ای پیش کشنده، صندلی بچه با استاندارد ISOFIX و... باعث شدند که در تست تصادف پنج ستاره از NCAP را برای خود کسب کند.


سخن آخر:
دیدگاه بازاریابی رقابتی مبتنی بر توجه به شرایط اقتصادی مصرف کنندگان،ایجاد امنیت و آرامش، خدمات پس از فروش مناسب و... با بکار گیری مکانیزم های پیشرفته، استراتژی است که کارخانه های صنعت خودرو سازی جهان برای بقاء خود از دیر باز درپیش گرفته اند وآگاهند که لحظه ای تخطی از این مسیر میتواند ضربات جبران ناپذیری به آینده شان وارد کند .آیا با جستجو درمحصولات خودروسازی کشورمان از بدو شروع، تحولی شبیه به تولیدات انبوه دهه 60 میلادی میتوان یافت ؟
در پایان ازمهندس پیمان امامی که در گردآوری اطلاعات بخش کلاسیک این مقاله کمک شایانی داشتند کمال تشکر را دارم.

هیچ نظری موجود نیست:

Free counter and web stats